Het zwaarste treinongeluk in de geschiedenis

Nieuws van 08 januari 1962

Twee gekoppelde hondekoppen

Bij Harmelen

61 jaar geleden - In de ochtend van maandag 8 januari 1962 vindt het zwaarste treinongeluk uit de Nederlandse geschiedenis plaats. Bij een frontale botsing tussen een sneltrein onderweg naar Rotterdam en een stoptrein naar Amsterdam vallen bij Harmelen 93 doden en 151 gewonden. Het is een nationale ramp.

Geel sein

Op de ochtend van het ongeluk is het mistig. Stoptrein 464 is onderweg van Rotterdam via Woerden naar Amsterdam. Aan boord bevinden zich zo'n 180 passagiers. De trein mag alvast gaan rijden omdat de tegemoetkomende sneltrein 164 van Leeuwarden naar Rotterdam vertraging heeft. Aan boord van deze trein bevinden zich 900 passagiers. Door de mist ziet de machinist van de sneltrein een geel sein over het hoofd. Dit sein is de waarschuwing dat het volgende sein op rood staat.

Als de stoptrein richting de aftakking naar Breukelen rijdt, ziet de machinist van de tegemoetkomende trein het rode sein pas. Met honderd kilometer per uur is het te laat om te remmen. De sneltrein botst frontaal op de stoptrein. De treinstellen worden grotendeels verwoest door de enorme klap. 91 mensen overlijden ter plaatse. Nog twee andere mensen overlijden later in het ziekenhuis aan hun verwondingen. Ook beide machinisten overlevenden ongeluk niet.

Een paar dagen later, op 12 januari volgt een dag van nationale rouw. Slachtofferhulp bestond in die tijd overigens nog niet echt. De overlevenden worden met bussen naar Woerden gebracht om daar met de trein verder te reizen.

Invoering ATB

Na de treinramp wordt in Nederland het automatische treinbeïnvloedings systeem (ATB) versneld ingevoerd. Hiermee krijgen machinisten een waarschuwing om af te remmen en als ze dit missen remt de trein automatisch.

Monument

Vijftig jaar na de ramp, op 8 januari 2012, wordt op de rampplek een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers onthult.

Nieuws van 08 januari Gebeurtenissen 1962 Spoorwegen Nederland

Ook in het nieuws

Copyright © nueens.nl 2003 - 2023
Wij zijn nueens.nl. Nieuws van gisteren, vandaag én morgen!

Cookies

Door verder te gaan geeft u aan akkoord te zijn met onze cookies en die van onze partners